2D

Er bestaan heel veel manieren om animaties te maken. Iedereen kent de tekenfilm: deze werd vroeger vooral op transparante ‘cells’ getekend en aan de achterkant ingekleurd. Met meerdere lagen, bewerkelijke achtergronden en soms speciale camera’s om diepte en ‘panning shots’ te kunnen realiseren werd deze techniek volwassen in de jaren 40 van de vorige eeuw – en bereikte misschien ook wel haar hoogtepunt, omdat het proces zo arbeidsintensief en duur was. De populariteit van de televisie in de jaren 60 veroorzaakte een grote vraag naar massa-geproduceerde cartoon-tekenfilms die het met een beperktere animatietechniek (‘limited animation’) moest stellen.
De komst van computer-technologie in de jaren 90 maakte niet alleen 3D animatie mogelijk, maar veroorzaakte ook een revolutie in de klassieke 2D techniek door het tijdrovende ‘tweenen’ – het met de hand tekenen van alle tussenliggende stapjes om een vloeiende beweging te suggeren – over te nemen met software als Flash of Moho.

Hieronder staan een aantal voorbeelden van 2D animatie projecten, zowel in opdracht als vrij werk.

2D

nl_NLNederlands