Jayhiker animatie
Nog zo'n idee dat jarenlang in mijn achterhoofd heeft gespeeld, sinds ik Alfred Wainwright's Coast-to-Coast Walk in Engeland heb gelopen. Het is voor een dee geïnspireerd door een tekening van Jan van Haasteren's tekeningen op de verjaardagskalender bij mijn ouders thuis. Die kalender kwam van de plaatselijke aquarium- en hengelsportwinkel en de tekeningen hadden allemaal te maken met vissen. De tekening was van een soort ultieme vis-installatie voor luie mensen: een hydraulische arm verankerd in de oever van een kanaal, met een comfortabele stoel aan het uiteinde die zo boven het water kon worden geplaatst. Naast een rek voor hengels, een bierkrat-houder en andere parafernalia was het geheel voorzien met een parasol, een tafeltje voor drankjes, radio en tv, een koelkast en, zodat eigenaar de hengel niet hoefde vast te houden - een automatische ingebouwde vis-robot.
De "Jayhiker" die tijdens het wandelen in me opkwam is hiermee vergelijkbaar: exclusieve uitrusting voor een 'sport', die zodanig belachelijk luxueus is dat het niet alleen volkomen de plank misslaat (de gebruiker loopt zelf niet meer), maar het verandert de natuur in een bespottelijk soort speeltuin waar dodelijk verveelde mensen met veel te veel geld op een innovatieve manier hun nek kunnen breken.
Een andere reden om dit te maken was om te proberen een mechanisch realistisch, volledig 'ge-rigged' en gearticuleerd model te maken van een complexe machine. De benen van deze loop-robot zouden in principe op deze manier gemaakt kunnen werken, hoewel het nog een heel ander verhaal zou zijn om dat ding ook echt te laten lopen zonder dat het omvalt - en of het aan zo'n dieselmotortje genoeg zou hebben.
Modelleren en animeren is gedaan in Blender; de passagier is gemaakt met de Manuel Bastioni Lab plugin.
De animatie hierboven is een OpenGL preview, maar de stills beneden zijn ge-raytraced met Blender Cycles.